صفارزادگان : انیمیشن طی ۲۰ سال گذشته در حال حرکت رو به جلو است

حسین صفارزادگان کارگردان انیمیشن «ببعی قهرمان» معتقد است: انیمیشن طی ۲۰ سال گذشته در حال حرکت رو به جلو است، تخصص‌ها به شدت تفکیک و در این بخش کمبود نیرو در همه جای دنیا به شدت احساس شد.

عصر سینما- به گزارش ستاد خبری چهل و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر، حسین صفارزادگان کارگردان انیمیشن «ببعی قهرمان» درباره چرایی طولانی شدن پروسه ساخت انیمیشن توضیح داد: فریم در فریم بودن یکی از ویژگی و تکنیک ساخت انیمیشن است، باید همه چیز را بچینید و این چیدمان نیازمند زمان است. به عبارتی مثل یک تابلو نقاشی است و باید برای هر ثانیه ۲۵ بار کشیده شود پس مسلما طولانی شدن زمان ساخت انیمیشن یک امر طبیعی است. اما در ساخت فیلم باید بداهه پردازی کرد و اتفاقاتی سر صحنه می‌افتد که قابل پیش‌بینی نیست.

او درباره کمبود نیروهای متخصص انیمیشن در ایران بیان کرد: انیمیشن طی ۲۰ سال گذشته در حال حرکت رو به جلو است، از جایی که کامپیوتر وارد عرصه انیمیشن شد، تخصص‌ها به شدت تفکیک شد و در این بخش کمبود نیرو در همه جای دنیا به شدت احساس شد و کشورهایی که قدرت انیمیشن هستند شروع به جذب نیروهای متخصص کردند چرا که زور بیشتری دارند و عدد بیشتری برای دستمزد به این نیروها پرداخت می‌کنند. برای انیماتورهای کشورهای دیگر ازجمله هند، چین و ایران هم جذاب بوده که جذب کشورهای متقاضی شوند و مهاجرت کنند. این اتفاق به شکلی عادی در پروژه‌های ما می‌افتد و معمولا هر سال دو الی سه نفر از بهترین نیروهای ما مهاجرت می‌کنند.

این کارگردان اضافه کرد: تفاوت نیروهای فعال در حوزه انیمیشن با نیروهای دیگر در رشته‌های متفاوت این است که در کشورهای دیگر باید از هر چند میلیون نفر، ده نفر را پیدا کنید که متخصص باشند. در پروژه سینمای «ببعی قهرمان» دو الی سه نفر از بهترین نیروهایمان به کشورهای کانادا و ژاپن مهاجرت کردند. این امر با آنکه جای تاسف دارد اما برای ما عادی شده است و از طرفی این امر در جهت پیشرفت این نیروها صورت می‌گیرد و ما نمی‌توانیم جلوی آنان را بگیریم.

صفارزادگان درباره تفاوت فروش انیمیشن در ایران و جهان توضیح داد: چون انیمیشن در ایران بازار بزرگی ندارد بنابراین چرخه‌ای هم ایجاد نشده پس مسلما نمی‌تواند بازگرد مالی هم داشته باشد در صورتی که ما این اتفاق را در سینمای زنده می‌بینیم و برای مثال اگر ۱۰ میلیارد هزینه تولید شده یک فیلم باشد، ۴۰ میلیارد می‌فروشد. چون بازار انیمیشن محدود است، به درآمد نمی‌رسد و همیشه با شکست روبرو می‌شود.

انیمیشن سه بعدی «ببعی قهرمان» محصول سازمان اوج است که ساخت آن سه سال زمان برده است و این انیمیشن در آخرین سانس هشتمین شب چهل و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر در برج میلاد اکران شد.

مشاهده بیشتر

شاید از این نوشته‌ها هم خوشتان بیاید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا