منوچهر وثوق بازیگر پیشکسوت سینمای کشورمان درگذشت

 

به گزارش عصرسینما، منوچهر وثوق بازیگر سینمای پیش از انقلاب درگذشت.

منوچهر وثوق با نام اصلی عباس رضایی وثوق، روز گذشته(یکشنبه ۸ اسفندماه) در سن ۷۸ سالگی دار فانی را وداع گفت.

منوچهر وثوق که ساکن لندن پایتخت کشور انگلیس بود، از چندی پیش به بیماری سرطان مبتلا شده بود و به علت عوارض همین بیماری روز گذشته درگذشت.

زنده یاد منوچهر وثوق متولد چهاردهم بهمن سال ۱۳۲۲ در تهران بود. وی تحصیلاتش را در دبیرستان بَدِر سپری کرد. از نوجوانی به ورزش علاقه داشت و در رشته دو میدانی فعالیت می‌کرد. وی در این زمان به همراه سعید قائم‌مقامی به بازیگری در تئاتر روی آورد و برای سازمان‌هایی نظیر پیشاهنگی و شیر و خورشید به اجرای تئاتر می‌پرداخت. با تشکیل «گروه تئاتر کاوه» توسط سعید قائم‌مقامی، منوچهر وثوق نیز به همراه این گروه همکاری خود را با اجرای تئاترهای زنده، با تلویزیون ملی ایران آغاز کرد.

او حرفه بازیگری در سینما را از سال ۱۳۴۳ و با بازی در فیلم «جاهل‌ها و ژیگول‌ها» به کارگردانی حسین مدنی آغاز کرد. پس از آن نخستین نقش اول خود را در فیلم «مرد نامرئی» ایفا کرد و پس از بازی در فیلم «چرخ بازیگر» به کارگردانی مهدی امیرقاسم خانی در سال ۱۳۴۷ به شهرت بیشتر رسید.

منوچهر وثوق در ظول دوران فعالیت خود در بیش از ۹۰ فیلم سینمایی به ایفای نقش پرداخت. «حق و ناحق»، «زرخرید» و «زخم خنجر رفیق» از جمله آخرین فیلم‌های سینمایی بودند که وی تا پیش از انقلاب در آن‌ها بازی کرد.

منوچهر وثوق همچون بسیاری دیگر از ستاره های سینما در ایام پس از انقلاب ممنوع الکار شد و پس از مدتی به انگلیس مهاجرت کرد.

از فیلمهای مطرح در کارنامه بازیگری منوچهر وثوق میتوان به «کاکو» (محصول ۱۳۵۰)، «درخت‌ها ایستاده می‌میرند» (محصول ۱۳۵۰)، «سر گروهبان» (محصول ۱۳۵۱)، «ناخدا» (محصول ۱۳۵۲) و «کینه» (محصول ۱۳۵۴) نام برذ.

منوچهر وثوق

منوچهر وثوق

 

 

 

 

مشاهده بیشتر

شاید از این نوشته‌ها هم خوشتان بیاید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا