اختتامیه چهاردهمین جشنواره مردمی فیلم عمار

عصر سینما- آیین اختتامیه چهاردهمین جشنواره مردمی فیلم عمار با حضور خانواده شهدا، اقشار مختلف مردم و برگزیدگان این دوره از جشنواره در تالار اندیشه حوزه هنری تهران برگزار شد.

پس از قرائت آیاتی چند از قرآن مجید و پخش کلیپی از سخنان زنده‌یاد حاج نادر طالب‌زاده، «سیدحسین حسینی آزاد» قهرمان فیلم مستند آقای شورا گفت: من از سال ۱۳۴۴ در راه رهبری و انقلاب بوده‌ام. با فرمان امام مسئول پایگاه بسیج چناران نیشابور شده و تصمیم گرفته‌ام در چناران به دختران و پسرانی که قصد ازدواج دارند کمک کنم. کما اینکه تا امروز کمک کرده‌ام. از مسئولین نظام تقاضا دارم فکری برای ازدواج جوانان کنند. من که در یک روستای پانصد خانواری شاهدم که جوانان نمی‌توانند ازدواج کنند. از مجلس شورای اسلامی تقاضا دارم تا قوانینی تصویب کنند که تسهیل‌گر ازدواج جوانان باشد. مخاطب حرف‌های من مسئولین هستند و باید فکری برای این خواهران و برادران کنند. پس از اتمام سخنان حسینی آزاد، «نشان مردمی استقلال» توسط خانواده شهید دانشمند مسعود علی محمدی به ایشان اعطا شد.

در ادامه محمدرضا باقری، مجری مراسم به معرفی کتاب «مادران میدان جمهوری» با موضوع انتخابات و مشارکت حداکثری به نویسندگی مریم برزویی پرداخت.

در ادامه مراسم جایزه ویژه موزاییک مرگ بر آمریکا به «علی عارضی» کارگردان فیلم مستند «رقصنده با گرگ» توسط مادر شهید مدافع امنیت «حسین اجاقی» و طنین شعار مرگ بر آمریکا حاضرین اعطا شد.

عارضی پس از دریافت این جایزه گفت: من از تیم سازنده اثر و گروه مستند اندیشه آوینی تشکر می‌کنم. ما فرزندانمان را برای مبارزه با استکبار و ادامه راه مقاومت و مانند شهدا تربیت می‌کنیم.

پس از سخنان این کارگردان، جوایز برگزیدگان بخش‌های مختلف جشنواره اهدا‌شد.

هیئت داوران در بخش مستند «آرمان روح‌الله» ضمن تقدیر از اثر «مِه آباد» به کارگردانی «مسعود دهنوی» لوح افتخار این بخش را به دلیل «نگرشِ انتقادی و تهاجمی به واقعیتِ حاکم بر اروپا، ابتکار و خلاقیت در بیان و فهم و به تصویر کشیدنِ نزاعِ حاکم بر آشوب‌های ۱۴۰۱» به اثر «مَکرون» به کارگردانی «سجاد رضازاده» اهدا کرد. همچنین هیئت داوران لوح افتخار دیگر‌ این بخش را به‌دلیل «حضور به‌هنگامِ مستندساز و تلاش برای پاسخگویی به شبهه» به اثر «فراخوان خونین» به کارگردانی «حسین پالیزدار» اهدا کرد.
هیئت داوران لوح افتخار دستاورد پژوهشی این بخش را به اثر «گزارش کلارِنبِرگ» به پژوهشگری آقای «مهدی پورصفا» اهدا کرد. لازم به ذکر است هیئت داوران در این بخش اثری را شایسته دریافت جایزه فانوس ندانست.

همچنین هیئت داوران در بخش مستند «ملت قهرمان» ضمن تقدیر از اثر «آقای شورا» به کارگردانی «علیرضا باغشنی» لوح افتخار این بخش را به اثر «داستانِ بارانی» به کارگردانی «حسین نژادموسی» اهدا کرد.
هیئت داوران فانوس این بخش را به دلیل «روایتِ واقعی و روزآمد از مسائلِ منطقه‌ محرومِ سیستان و بلوچستان و ارائه‌ راهِ حل توسط سوژه‌ اصلیِ فیلم با توجهِ توأمان به عدالت و پیشرفت در منطقه» به اثر« سَرکِش» به کارگردانی «سجاد سلیمان‌خانی» اهدا کرد.

در ادامه هیئت داوران در بخش مستند «تاریخ فرهنگی، اجتماعی و دفاع مقدس»، لوح افتخار این بخش را به اثر «عیدوک» به کارگردانی «امیر عسکری» و اثر «هفت ‌سال اینجا» به کارگردانی «سیدمصطفی سیدالحسینی» اهدا کرد.
همچنین هیئت داوران فانوس این بخش را به دلیل «انتخاب سوژه‌ مناسب در جهت ترویجِ منشِ پهلوانی» به اثر «آخرین زنگیِ زمانه» به کارگردانی «مهرداد خاکی» اهدا کرد.

پس از تقدیر از برگزیدگان بخش‌های فوق از خانواده محترم شهیدان «مسلم خراسانی» و «امیرحسین صاحب هنر» و همچنین جانبازان سرافراز محمد هادی، مجیدپور و اسفندیاری جهت تقدیر و پاسداشت «سیدمحمد جوزی» پیشکسوت تاریخ شفاهی دفاع مقدس دعوت شد.

در این مراسم جایزه مردمی تابلو منقش به سخنان شهید سیدمرتضی آوینی به «سیدمحمد جوزی» پیشکسوت تاریخ شفاهی دفاع مقدس اهدا شد.

جوزی پس از دریافت جایزه گفت: بهشت زهرا مهم‌ترین خط مقدم گرامیداشت یاد شهداست.

وی در ادامه گفت: پدر آقای مجیدپور در جنگ شهید شدند او در حال حاضر منزل خود را به موزه بسیار دیدنی از دفاع مقدس تبدیل کرده است.

وی افزود: سردار جانباز هادی فرمانده گردان المهدی از لشکر ده سیدالشهدا بود، سردار دقیقی برادر سه شهید، امیرحسین صاحب هنر برادر خانم ایشان، هستند، شهید مسلم فراهانی در قطعه ۲۶ گلزار بهشت زهرا ۱۵ ساله بودند که مفقود الاثر شدند. اولین چیزی که از این خانواده به یاد دارم این است که جشن تولد شهید را در کنار مزار او گرفتند.

جوزی بیان کرد: مادر شهید مسلم فراهانی جلوی دوربین من گفت وقتی پسرم می‌خواست به جبهه برود به من سفارش کرد که من هر روز که به آسایشگاه کهریزک می‌روم کمک می‌کنم اگر شهید شدم آن‌ها را فراموش نکنید. مادرش شهید طی رفت و آمدهای مداوم به کهریزک برای سه نفر از اقلیتهای مذهبی که شیعه شدند و نام‌های خود را به اسامی فاطمه، زهرا و زینب تغییر داده بودند سر مزار شهید جشن گرفتند. شهید امیرحسین صاحب هنر از شهدایی است که نقاشی های او دیدنی است.

همچنین محمد هادی در پاسداشت جوزی گفت: سید محمد جوزی وقتی در کربلای پنج آمد همه هستی‌اش را در مسیر ولایت گذاشته بود. آنجا بود که وقتی در عملیات به سیدمحمد جوزی اشاره می‌کردم با تمان قوا به سمت دشمن می‌رفت. در عملیات کربلای پنج آنقدر زمان عملیات عقب افتاد که شد ساعت ۱۲ ظهر و وقتی گفتند: نماز اول وقت! گفتم: نماز را در راه بخوانید و حاضرم همه نمازهایم را بدهم که فقط یک رکعت آن نماز قبول شود.

پس از این مراسم از جدیدترین ترانه «غلامرضا صنعتگر» با عنوان «صبح فردا» با موضوع طوفان‌الاقصی رونمایی و به این خواننده لوح تقدیر اعطا شد.

در ادامه نشان مردمی استقلال به «سیدمجتبی عطاردی» توسط خانواده شهید دانشمند مجید شهریاری اعطا شد. سیدمجتبی عطاردی دارای مدرک دکتری مهندسی برق از دانشگاه کالیفرنیا و متخصص در حوزه فناوری میکروچیپ است. وی به دلیل اتهامات واهی در ارسال تجهیزات آزمایشگاهی به ایران به مدت ۱۶ ماه در زندان‌های آمریکا بازداشت بود.

عطاردی پس از دریافت جایزه گفت: واقعیت اینکه از اهدای جایزه غافلگیر شدم و قرار بود فقط داور مستند باشم. از خانواده شهدا و ایثارگران تشکر می‌کنم و آنها تاج سر ما هستند بنابر سابقه شغلم در دانشگاه و استادی صحبت می‌کنم.دلیل اینکه آمریکا فردی مثل من را که استاد دانشگاه هستم گرفت این بود که کارشان بسیار دقیق بود و اینها مطالعه کرده بودند و بر اثر رفت و آمد من در آمریکا آن چیزی که آنها را خیلی ناراحت کرده بود این بود که در تکنولوژی چیپ به خودکفایی رسیدیم که مادر همه علوم به روز در تکنولوژی و فناوری همین چیپ است.

وی افزود: دلیل اصلی آمریکایی‌ها برای بازداشت من این بود که صنعت چیپ را به محلی برای اشتغال و ارتزاق جوانان تبدیل کردم. آمریکایی‌ها وقتی من را بازداشت کردند به نتیجه خود رسیدند چون چند سال ما را برای پیاده‌سازی و اشتغال جوانان در صنعتی که کار می‌کردم عقب انداختند.

عطاردی در پایان عنوان کرد: خواهش می‌کنم فرزندان خود را برای تعلیم علم و فناوری تشویق کنید. حتما باید از علم و فناوری پول در آورد و این هیچ اشکالی ندارد. دنبال آخرت باید باشیم اما باید خوب و شرافتمندانه هم در دنیا زندگی کنیم و این حق مردم شیعه و ایران است که سرآمد دنیا باشیم.

پس از سخنرانی عطاردی از مادر شهید مهدی گلستانی، «رومینا گوادالوپه پرز راموس» سفیر کشور بولیوی و روح‌الله رستمی قهرمان پاراالمپیک برای اهدای جایزه دیگر بخش‌های جشنواره دعوت شد.

در ادامه هیئت داوران در بخش مستند «جنگ اقتصادی» ضمن تقدیر از اثر «گامیش» به کارگردانی «مرتضی اسفندیاری»، لوح افتخار این بخش را به اثر «ماهی‌ها پرواز می‌کنند» به کارگردانی «محمد مجیدپور» اهدا کرد.
همچینین هیئت داوران فانوس این بخش به دلیل «امیدآفرینی برای نسلِ جوان، روایتِ جذاب و مخاطب‌پسند و تاثیر اقتصاد در زندگی مردم و توجه به اعتماد به نفسِ جوانِ روستایی» به اثر«سوتِ گلخانه» به کارگردانی «معصومه قاسمی و داود محمدی» اهدا کرد.

همچنین هیئت داوران در بخش مستند «رویای ایرانی» فانوس این بخش را به دلیل «شکار لحظه‌های به یاد ماندنیِ تاریخ، شجاعت، ناگفته‌های دفاع مقدس، امیدبخشی، مسئولیت محوری و افتخارات صنعتی دفاع مقدس» به اثر «تغییرِ ماموریت» به کارگردانی «سجاد ریاحی» و اثر «رویایِ بزرگ» به کارگردانی «احسان مشکور» به دلیل «امیدآفرینی، ابتکارِ مدیریتی در عرصه‌ ورزش، پژوهش مفصل و جهشِ ملی» اهدا کرد.

در ادامه هیئت داوران در بخش مستند «نهضت جهانی مستضعفین» ضمن تقدیر از اثر «من محمدحسن را دوست دارم» به کارگردانی «سید محمد محمدی‌سرشت»، لوح افتخار این بخش را به دلیل «روایتِ اجتماعیِ کمتردیده‌شده از ایستادگیِ مردمِ غزه و نمایشِ حفظِ ارزش های این مردم» به اثر «داستانِ ساحلِ شرقی» به کارگردانی «احسان شادمانی» اهدا کرد.
همچنین لوح افتخار پژوهشی این بخش را به دلیل «توجه به ابعادِ غیرسیاسیِ استکبار و قوتِ تحقیقی و پژوهش اثر» به پژوهشگر اثر «میراثِ سمی» به آقای «علیرضا حَسَنی» اهدا کرد.
همچنین هیئت داوران فانوس این بخش به دلیل «بیان غیرمستقیم و هنرمندانه‌ یک موضوع ورزشی در دفاع مردم جهان خصوصا مراکش از استقلال و نیز مسئله‌ فلسطین و توجه به‌موقع به حمایت‌های جهانی از مسئله‌ فلسطین» به اثر «داستان‌های فوتبال(کازابِلانکا)» به کارگردانی «مهدی افضل‌زاده» اهدا کرد.

همچنین هیئت داوران در بخش مستند «نظم جدید جهانی» لوح افتخار این بخش را به دلیل «پژوهش و ارزیابیِ موثر در جریانِ جنگِ اوکراین» به اثر «جنگِ سردتر» به کارگردانی «سیامک مختاری» اهدا کرد. همچنین هیئت داوران فانوس این بخش به دلیل «پرداختِ خلاقانه به موضوعِ مقاومت و توجه به تاثیرگذاریِ مقاومتِ یمن در معادلاتِ منطقه‌ای» به اثر «قاعده‌ی بازی» به کارگردانی «حسن وزیرزاده» اهدا کرد.

در ادامه مراسم برای اولین بار اعطای جایزه مردمی خنجر یمنی به «حسن وزیرزاده» کارگردان مستند «قائده بازی» توسط برادران یمنی مقیم ایران انجام شد.

وزیرزاده پس از دریافت این جایزه مردمی گفت: برخی عزیزان زندگی را با شهربازی اشتباه گرفتند. واقعیت این است دنیای ما جنگل است و باید همیشه چوبتان کنارتان باشد که اگر حیوانات وحشی حمله کردند از خود دفاع کنید

پس از تقدیر از برگزیدگان این بخش از حاضرین با نان و زعتر (زعتر نام ادویه‌ای است از ترکیب آویشن، کنجد، سماق و… که با ترکیب روغن زیتون، روزانه در کشورهای مختلف عربی خصوصا فلسطین استفاده می‌شود.) پذیرایی شد.

در ادامه تندیس فانوس جشنواره عمار به «رومینا گوادالوپه پرز راموس» سفیر کشور بولیوی در ایران به دلیل مواضع ضد استکباری این کشور اهدا شد.

سفیر کشور بولیوی پس از دریافت فانوس گفت: خوشحالم که در این مراسم در خدمت شهدا، مسئولین و مردم ایران هستم. این جایزه برای من نماد مقاومت است و از یمنی‌ها تشکر می‌کنم که در راستای حمایت از فلسطین تلاش می‌کنند. جایزه‌ای که امروز به من داده شد متعلق به همه فلسطینی‌ها و کسانی است که در راه آزادی فلسطین مقاومت کردند. همچنین بسیار تشکر می‌کنم که من را به عنوان نماینده کشور بولیوی و همه کشورهای حامی فلسطین دعوت کردید.

در ادامه هیئت داوران در بخش مستند «جنگ نرم» ضمن تقدیر از اثر «کودکُشی به کارگردانی «ضُحی کریمی»، لوح افتخار این بخش را به اثر «پیاده ‌رُوی شهرت» (از مجموعه مستند پشتِ صحنه) به کارگردانی «حسین الهام» و اثر «پُک آخر؛ راه‌حلِ آمریکایی» به کارگردانی «لقمان یدالهی» اهدا کرد.

پس از اعلام برگزیدگان این بخش کلیپ یادبود مرحوم ناصر طهماسب با عنوان «ارزشش را داشت؟» به نمایش درآمد.

در ادامه از خانواده شهیده «فائزه رحیمی» و پدر شهیده ۱۸ ماهه «ریحانه سلطانی‌نژاد» (دختر کاپشن صورتی) از شهدای حادثه تروریستی کرمان برای اهدای جایزه دیگر بخش‌های جشنواره دعوت شد.

هیئت داوران در بخش مستند «حافظه ملی» ضمن تقدیر از اثر «بی وتن‌ها» به کارگردانی «حسین شمقدری» و اثر «مقدس‌نما» به کارگردانی «امیرعباس کنعانی هرندی»، لوح افتخار این بخش را به اثر «آلترناتیو» به کارگردانی «محمدصالح نیکنام» و اثر «دوئلِ امجدیه» به کارگردانی «محمدرضا یوسفی» اهدا کرد.
همچنین هیئت داوران فانوس این بخش به دلیل «ارائه مجموعه‌ی دانشی متقن و مستند از یک انتخابِ نادرست در فرآیند توسعه کشور» به اثر «جوان‌مرگ» به کارگردانی «سعید فضل زرندی» و اثر «ایزو 1361» به کارگردانی «محمدرضا میراضی» به‌دلیل «ارائه‌ یک تصویر صحیح و مستند از مظلومیت نیروهای انقلاب و جنایاتِ وحشیانهِ منافقین» اهدا کرد.

میراضی با گرامیداشت یاد و خاطر حضرت ولیعصر(عج) گفت: چند سال گذشته آقایی در جشنواره‌ای گفت که از جلوی دوربینم که هیچ از پشت سر دوربین خود اجازه نمی‌دهم پلیس این مملکت عبور کند، او بداند که ایزو ۱۳۶۱ تنها یک صفحه از تاریخ پرافتخار پلیس انقلاب اسلامی است. این جایزه را به همه سبز پوشان نیروی انتظامی که در عرصه داخلی برای امنیت کشور خدمت می‌کنند، اهدا می‌کنم.

وی افزود: مادر شهید طالب طاهری هم‌اکنون در تهران بیمار هستند و من یقین دارم بسیاری از بلاهایی که از این کشور دور می‌شود به خاطر قلب پاک افرادی همچون ایشان است. این جایزه را نیابت به سخت کوشان عرصه امنیت داخلی تقدیم می‌کنم.

در ادامه هیئت داوران در بخش مستند «نقد درون گفتمانی»، ضمن تقدیر از اثر «اندوهِ جنگل» به کارگردانی «مریم رزاقی» و اثر«کَلاف» به کارگردانی «سیدمصطفی سیدالحسینی»، لوح افتخار این بخش را به اثر «لاتارینو» به کارگردانی «مجید رستگار» اهدا کرد.
همچنین هیئت داوران فانوس این بخش به دلیل «ترسیمِ هنرمندانه‌ قیامِ مردمی به قسط که بسیار نزدیک به تاریخِ تحولاتِ انقلابِ اسلامی است» به اثر«هُمیجان» به کارگردانی «حمیدرضا بهوندی» و اثر «رزیدنت» به کارگردانی «امیرمحمد کوچک‌زاده» به دلیل «پرداخت به یک سوژه‌ی جسورانه در حوزه‌ی سلامت، شکستنِ چهارچوب‌های کلیشه‌ای در مستندسازی و باقی ماندن در چهارچوبِ نقد درون گفتمانی» اهدا کرد.

حمیدرضا بهوندی پس از دریافت جایزه گفت: از شهر اهواز آمده‌ام، مستند همیجان روایت مقاومت ۱۲ ساله مردم یک روستا است که برای کوه آهنی کشف شده مقاومت می‌کنند.

پس از تقدیر از برگزیدگان بخش فیلم مستند، سرود «رهایی» توسط گروه سرود «شهید مرندی» از دروازه غار تهران با موضوع فلسطین اجرا شد.

پس از پخش کلیپی از مرحومه «پروانه معصومی»، لوح یادبود به نیما معصومی فرزند مرحومه، توسط مادرشهیدان شاه‌آبادی (ننه علی) اهدا شد.

در ادامه از برگزیدگان بخش فیلم داستانی تقدیر شد.

هیئت داوران در بخش «تیزر فرهنگی» لوح افتخار این بخش را به اثر «پیرمرد و دریا» به کارگردانی «قاسم خسروی» اهدا کرد. همچنین هیئت داوران فانوس این بخش به دلیل «کارگردانی درخورِ تقدیر و بازی‌های خوب و نگاهِ خاطره‌انگیز با تاکید بر اهمیتِ خانواده» به اثر «انگشتر» به کارگردانی «محمدحسین عباسی» اهدا شد.

در ادامه هیئت داوران در بخش «سریال» لوح افتخار این بخش را به اثر «سوران» به کارگردانی «سروش محمدزاده» اهدا کرد. همچنین هیئت داوران فانوس دستاورد هنری این بخش را به آقای «محمدرضا شجاعی» مدیر هنری سریال «سوران» اهدا کرد.

همچنین هیئت داوران در بخش فیلم «داستانی بلند» لوح افتخارِ دستاورد هنری این بخش را به اثر «ایلیا، جستجوی قهرمان» به کارگردانی «سیدعلی موسوی‌نژاد» اهدا کرد.
در ادامه هیئت داوران فانوس کارگردانی این بخش به دلیل «روان بودن و بازی بدونِ اغراقِ بازیگران» به اثر«مصلحت» به کارگردانی «حسین دارابی» اهدا کرد.

در پایان مراسم نشان شهید سیاح طاهری به «محمد جورکش» نماینده ستاد اکران مردمی جشنواره عمار در استان اصفهان توسط همسر شهید سیاح طاهری اهدا شد.

همسر شهید طاهری در پایان مراسم عنوان کرد: روحی که در مستندهای اکران شده در فیلم‌های جشنواره عمار حاکم است ما را به یاد شهدا می‌اندازد و امیدواریم این مسیر را با همه سختی‌هایش ادامه دهید.

آیین اختتامیه چهاردهمین جشنواره مردمی فیلم عمار جمعه 29 دی‌ماه در تلار اندیشه حوزه هنری تهران پایان یافت و  اکران‌های مردمی این جشنواره در سراسر کشور آغاز شد.

مشاهده بیشتر

شاید از این نوشته‌ها هم خوشتان بیاید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا