رونمایی از پوستر روز ملی سینما

پوستر روز ملی سینما با حضور جمعی از هنرمندان در گالری لانژ دیان رونمایی شد.

عصر سینما- به گزارش  روابط عمومی جشنواره بین المللی جایزه «عکس ۵»، آیین رونمایی از پوستر روز ملی سینما با حضور جمعی از اهالی سینما، فرهنگ و هنر؛ تهمینه میلانی، محمد نیک بین، ستاره اسکندری، امیرحسین صدیق و علیرضا صمدی جمعه (سوم شهریور) در گالری لانژ دایان برگزار شد.

طیبه مونسان مجری این برنامه سخنان خود را با یادی از ابراهیم گلستان به عنوان یکی از شاخص‌ترین و تاثیرگذارترین افراد در حوزه تصویر، فرهنگ و هنر معاصر آغاز کرد.

طیبه مونسان به نقل از آیدین آغداشلو در کتاب «سال‌های آتش و برف» گفت: همیشه ابراهیم گلستان را معلم خود فرض کرده‌ام هر چند که به عمد و از روی نیت معلمی مرا نکرده است. به من نیاموخته است به قصد اما از او بسیار آموخته‌ام به سعی. هر اشاره‌اش دلیل راهی شده برایم اپرا را از جمله‌ای که گفته، بوستان سعدی را از بیتی که خوانده، نقاشی اسفندیار و سیمرغ آن شاهنامه مصور را از تورقی که کرده، همینگوی را از ترجمه‌ای و قابلیت معاصر شدن نثر کهن پیچیده و فاخر فارسی را از قصه‌هایی که نوشته است.

در ادامه مهدی شادی زاده دبیر جشنواره بین‌المللی جایزه «عکس ۵» بیان کرد: از آنجایی روز ملی سینما یکی از برنامه‌های خاص در همه جای دنیا محسوب می‌شود ما سعی کردیم برای آغاز این مراسم در روز ۲۱ شهریور برای احترام به این روز خاص یک پیشواز فرهنگی داشته باشیم و برای نخستین بار پوستر این رویداد فرهنگی با حضور تعدادی از هنرمندان رونمایی شود.

سپس بهداد نجفی عضو شورای سیاستگذاری این جشنواره تاکید کرد: فعالیت‌های هنری بین رشته‌ای علاوه بر ایجاد هم‌افزایی موثر بر خلاقیت و نوآوری در فعالیت‌های گوناگون به رشد و توسعه عمومی فرهنگ و هنر در سطح جامعه کمک چشمگیری می‌کند. با رویکرد مطالعه و بررسی این موضوع امسال در رویداد بزرگداشت روز ملی سینما به تعامل، همپوشانی و تاثیر متقابل هنرهای تجسمی و سینما و موضوع تخصصی تاثیر نقاشی بر موج نو سینمای ایران نیز پرداخته می‌شود.

در ادامه زهره حسنی طراح پوستر اظهارداشت: پوستر به عنوان وسیله‌ای برای برقراری ارتباط، باید مبتنی بر فرهنگ و زبان آن جامعه باشد. طراح پوستر باید با توجه به پیام و موضوع آن بهترین شیوه تاثیرگذاری را تشخیص داده و برای آن راه حل بصری تجویز کند. حتی گاهی باید فراتر رفته و دست به خلاقیت بزند و در این مسیر نوآوری نماید.

وی افزود: برای طراحی پوستر در درجه اول باید شناخت کافی از مخاطب هدف خود داشته باشیم. پوستر باید نظر مخاطبان هدف را به خود جلب و پیام و اطلاعات مورد نظر را با دقت و سرعت به آنها منتقل کند. در این راستا اطلاعات باید بر اساس اهمیتشان رده‌بندی شود. پوستر باید در عین جذابیت، زیبایی و رعایت تمامی اصول طراحی گرافیک پیام کاملی در زمینه جشنواره به مخاطب برساند و گویا باشد.

حسنی بیان کرد: معناسازی با اشیاء در تاریخ سینما سابقه‌ای دیرینه دارد. استفاده از اشیا در فیلم‌های سینمایی در وهله اول به عنوان لوازم و عناصر طراحی صحنه و در وهله دوم برای انتقال معانی است. زمانیکه به سینمای یاسوجیرو اوزو پرداخته می‌شود از دو مورد سخن به میان می‌آید یکی قاب‌بندی‌های تصاویر و دیگری حضور پررنگ اندیشه «ذن» در صحنه‌های مختلف فیلم‌هایش. در این پوستر با وجود اطلاعات ضروری زیاد و دو زبانه بودن آن سعی شده با چیدمان و ترکیب بندی مناسب تا حد ممکن از شلوغی بصری پرهیز شود.

این طراح پوستر گفت: یکی از ویژگی‌های طراحی گرافیک ژاپن نیز همین نکته است که از نمادهای ساده و آرامش‌بخش استفاده می‌شود و همواره سعی می‌شود از پیچیده به نظر رسیدن طرح دوری شود. طراحی گرافیک ژاپنی چارچوب خاصی دارد و بسیار تمیز و حساب شده بوده و هر نمادی که هدف مشخصی نداشته باشد از طراحی حذف می‌شود.

همچنین علی فروغی مدیر موسسه فرهنگی هنری دیدنگار گفت: حفظ و بقای هر فرهنگی به واسطه مجموعه‌ای از فعالیت‌ها و ابزارهای فرهنگی در هر جامعه‌ای امکان پذیر است. در این میان سینما اگر نگوییم بهترین اما یکی از موثرترین ابزارهایی است که به نهادینه‌سازی و انتشار فرهنگ جامعه کمک می‌کند.

مراسم روز ملی سینما ۲۱ شهریور با همکاری جشنواره بین‌المللی جایزه «عکس ۵»، گالری لانژ دیان و مجموعه دیدنگار در خانه هنرمندان برگزار می‌شود.

عوامل جشنواره عبارتند از: لیلی گلستان شورای سیاست‌گذاری، مهدی شادی زاده دبیر جشنواره و شورای سیاستگذاری، بهداد نجفی اسدالهی شورای سیاستگذاری، علیرضا شادی‌زاده شورای سیاست گذاری، زهره حسنی مشاور هنری و طراح گرافیک، پریسا پارسا عکاس، غزاله سعادتی مدیر روابط عمومی و مشاور رسانه.

مشاهده بیشتر

شاید از این نوشته‌ها هم خوشتان بیاید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا