جشنواره لوکارنو از کوستا گاوراس تجلیل می‌کند

 

جشنواره لوکارنو ۲۰۲۲ با اهدای جایزه یک عمر فعالیت هنری از کوستا گاوراس قدردانی می‌کند.

به گزارش هالیوود ریپورتر، کوستا گاوراس کارگردان شهیر فیلم‌هایی چون «زد» و «حکومت نظامی» امسال با جایزه یک عمر فعالیت هنری جشنواره لوکارنو تجلیل می‌شود و دو فیلم از فیلم‌های اولیه این کارگردان برنده اسکار شامل «حادثه‌ای در ترن» محصول ۱۹۶۵ و «گروه حمله» محصول سال ۱۹۶۷ در این جشنواره نمایش داده می‌شوند.

این کارگردان افسانه‌ای که برای ساخت فیلم‌های سیاسی چون «زد» و «گمشده» شهرت دارد و نزدیک به ۶۰ سال است که فیلم‌های سیاسی اجتماعی ساخته ۱۱ آگوست (۲۰ مرداد) در هفتاد و پنجمین دوره این جشنواره سوییسی جایزه‌اش را دریافت می‌کند.

کوستا گاوراس که برای تریلر سیاسی «Z» محصول ۱۹۶۹ شهرتی جهانی دارد در این فیلم به کودتای نظامیان در یونان ۱۹۶۷ پرداخته است و با آن جایزه اسکار بهترین فیلم بین‌المللی سال ۱۹۷۰ و اسکار بهترین تدوین را از آن خود کرد. فیلم «گمشده» وی نیز در سال ۱۹۸۲ برنده نخل طلای کن شد. این فیلم درباره دخالت سیاه در کودتای شیلی در سال ۱۹۷۳ است و جک لمون و سیسی اسپیسک در آن نقش آفرینی کرده بودند. این فیلم نامزد ۴ جایزه اسکار شد و در نهایت کوستا گاوراس برای آن جایزه بهترین فیملنامه اقتباسی را دریافت کرد.

جدیدترین فیلم کوستا گاوراس «بزرگان در اتاق» که سال ۲۰۱۹ برای اولین بار در جشنواره فیلم ونیز به نمایش درآمد، درباره این است که چگونه اتحادیه اروپا پس از فروپاشی مالی سال ۲۰۰۹/۲۰۰۸ یک برنامه ریاضت اقتصادی وحشیانه را به یونان تحمیل کرد.

مدیر هنری جشنواره فیلم لوکارنو از گاوراس به عنوان چهره‌ای یاد کرد که بیش از هر کس دیگری تاریخ قرن بیستم را در فیلم‌هایش واکاوی کرده بدون اینکه هرگز ایدئولوژی‌ها روی برداشت‌هایش تاثیر گذاشته باشند.

نازارو افزود: گرچه گاوراس به عنوان یک فیلمساز سیاسی شناخته می‌شود اما پیش از هر چیز یک کارگردان مولف برجسته است که با حسی فوق‌العاده از فرم و سبک، هرگز در یک ایده غرق نمی‌شود وبه شکلی خستگی‌ناپذیر در رویکردهایش تجدیدنظر می‌کند. وی تجسم ایده واقعاً نجیبی از سینما به عنوان ابزاری برای پیشرفت و دانش است؛ فیلمسازی که هرگز گفت‌وگو با مخاطب خود را رها نکرده و همیشه برداشت صریح خودش را از ارزش سرگرمی ارایه کرده است.

وی سال ۲۰۱۸ نیز با دریافت جایزه یک عمر دستاورد آکادمی جوایز فیلم اروپایی تجلیل شده بود.

کوستا گاوراس ۸۹ ساله که برای دریافت جایزه‌اش در لوکارنو خواهد بود ۱۲ آگوست در یک کارگاه گفت‌وگوی تخصصی سینمایی شرکت می‌کند.

کوستا گاوراس

منبع: مهر

 

 

مشاهده بیشتر

شاید از این نوشته‌ها هم خوشتان بیاید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا