از تعطیلی سینمای عصر جدید تا به خط پایان رسیدن مجله فیلم، خانه نشین شدن اهالی قدیمی سینما و… / سینما در مرز فروپاشی!

عصرسینما؛ رضا صائمی

با آمدن و گسترده شدن کرونا و بحران های اجتماعی برآمده از آن، سینمای ضعیف و نحیف ایران، ضربه سنگین تری خورد و دچار یک ترومای فرهنگی شد. حالا عوارض این تروما دارد خودش را نشان می دهد. در چند روز گذشته شاهد خبرهای تلخ تعطیلی درحوزه سینما بودیم. از تعطیلی سینما بلوار و سینما عصر جدید و تغییر کاربری آنها به دلیل ورشکستگی مالی سینمادارانش، تا زمزمه خبر تعطیلی مجله فیلم یکی از قدیمی ترین و معتبرترین مجله های تخصصی سینما که خیلی ها را عاشق سینما کرد و خیلی از عاشقان سینما با آن پیوندی خاطره انگیز دارد.

شاید به جرات بتوان گفت تعطیلی مجله فیلم بیش از تعطیلی یک سالن سینما تراژیک باشد، که بسیاری از همان سالن های سینمایی که تعطیلی می شوند به واسطه شور و انگیزه ای که مجله فیلم در مخاطبان برای تماشای فیلم ایجاد می کند به این سالن ها می رفتند و در واقع گیشه سینماها به ناف گیشه مطبوعات سینمایی به ویژه مجله فیلم بسته بود و حضور همین نشریات و جریان سازی هایی که می کرد به رونق گیشه سینماها کمک می کرد.

حالا هم سینماهای خاطره انگیز و نوستالژیکی همانند سینمای عصر جدید تعطیل شده و هم مجله فیلم استراتژیکی که نقش مهمی در عشق و فهم سینما در کشور داشت.

امسال بدترین سال ممکن برای مجله فیلم بود که چند ماه پیش مدیر مسئول فرهیخته خود مسعود محرابی را از دست داد و حالا خودش در آستانه جان دادن و مردن است!.

به اینها اضافه کنید مرگ و میر کرونایی بسیاری از سینماگران و بیکار شدن خیل عظیمی که در صنعت سینما مشغول فعالیت بودند؛ اما از سوی سازمان سینمایی و مدیریت سینمایی کشور مورد حمایت قرار نگرفتند. چه بسیار نیروهای توانمندی که خانه نشین شدند و در روزگاری که گرانی و افسار گسیختگی قیمت ها، معیشت آنها را دشوار کرده بود کمرشان خم شد یا دق کردند و یا در عزلت و فقر و نداری روزگار می گذرانند.

مسئله این است که حالا به دلیل کرونا و تعلیق و تعدیل شدن بسیاری از جشنواره ها و برنامه های سینمایی، بودجه های آن جهت حمایت از سینما و سینماگرانی که در آستانه ورشکستگی کامل و فروپاشی قرار گرفته اند هزینه نمی شود. بودجه هایی که در دهلیز هزارتوی اداری و سازمانی معلوم نیست کجا خرج می شود و به جیب کی می رود!.

گرچه چندان هم مجهول نیست که در جیب چه کسانی می رود!. بحران کرونا و تعطیلی و محدودیت تولیدات سینمایی از یک سو و تحریم ها و فشار اقتصادی که معیشت اهالی سینما را مثل بسیاری از اصناف و اقشار دیگر دچار بحران کرده از سوی دیگر، سایه شوم خود را هر روز بر سینمای ایران گسترده تر می کند و آن را در مرز سقوط و فروپاشی قرار داده است.

آیا متولیان دولتی فرهنگ و هنر نمی توانند از تعطیلی یک سینما آنهم سینما عصر جدید که به عنوان یک میراث سینمایی ملی محسوب می شود صیانت کنند و نگذارند که تعطیل شود؟!.

آیا معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد نمی تواند از یکی از قدیمی ترین و بهترین نشریات سینمایی کشورکه آنهم یک میراث سینمایی و مطبوعاتی و فرهنگی است صیانت کنند؟!!.

پس این بودجه و دفتر و دستک ها و این همه دستگاه عریض و طویل سازمانی به چه کار می آید؟!!. مگر وظیفه آنها دفاع از دستاوردها و ارزش های فرهنگی و هنری نیست؟!!.

چرا آن روزهایی که همین سینما عصر جدید یا مجله فیلم در پویایی و استمرار و اعتلای جریان های سینمایی نقش داشتند و مردم را با سینما آشنا کرده و پیوند زدند خیلی از همین مدیران آن را به حساب مدیریت توانمند خود می گذاشتند و پز آن را می دانند و حالا که آنها زمین خورده اند دستشان را نمی گیرند و بلندش نمی کنند؟!!.

مجله فیلم

چقدر مجله و نشریه و سایت و کتاب هایی به درد نخور و هزینه بر و چقدر برنامه و همایش و سیمنارهای بی حاصل که کلی پای آن پول هزینه می شود و حاصلی ندارد؛ اما مجله ای که تاثیرگذارترین مجله سینمایی در چهار دهه اخیر بوده باید به مرز تعطیلی برسد.

مجله ای که همه می گفتند رکوردی بزرگ در تاریخ مطبوعات کشور از حیث تداوم و استمرار چاپ ثبت کرده و این کار گروهی و جمعی در ایران به یک شاهکار و معجزه شبیه است.

حالا این معجزه در آستانه یک مصیبت و فاجعه قرار دارد و حمایتی برای بقاء و استمرار آن وجود ندارد.

سینما سال سیاه خود را طی می کند هر روز یا شاهد مرگ سینماگری هستیم یا مرگ سینما و نشریه سینمایی!.

آنها هم که در این سینما زنده ماندند یا بیمارند یا بیکار و به جز عده معدودی از سلبریتی هایی که از این آب گل آلوده هم ماهی خود را صید می کنند؛ بقیه در کابوس وحشتناکی به سر می برند.

به داد این سینما برسید که فروپاشی سینما فروپاشی خیلی چیزهاست.

مطالب دیگری از نوسنده این یادداشت:

نقد میز نقد هفت / نقدها را بود آیا که عیاری گیرند!

نگاهی به موج حضور بازیگران در تبلیغات بازرگانی / کالایی شدن بازیگری!

درباره جدال کلاه گیس در سینمای ایران / کلاه گیس سینمایی و کلاه شرعی سیاسی!

درباره سریال حضرت موسی، حاتمی کیا و چند نکته / عصا به جای اسلحه!

سلبریتی ها و آدم برفی های رسانه ای

درباره عادل فردوسی‌پور و شیوه برخورد مدیران صداوسیما با او / محرمیت به جرم محبوبیت!

درباره اعتراض اهالی تئاتر مقابل مجلس / مطالبات اهالی تئاتر و مطالعات کمیسون فرهنگی!

 

 

 

مشاهده بیشتر

شاید از این نوشته‌ها هم خوشتان بیاید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا