ضربه های کرونا به صنعت سینما ادامه دارد / کاهش پنجاه درصدی اکران فیلم در آمریکا

 

تعداد فیلم‌های اکران شده در سینماهای آمریکا و کانادا در دوران شیوع کرونا، در مقایسه با سال‌ ۲۰۱۹، از بالای ۹۰۰ فیلم در سال به حدود ۴۰۰ فیلم کاهش یافت.

به گزارش اسلش فیلم، سال ۲۰۲۰ سالی نفرین شده برای صنعت هالیوود بود. سینماهای آمریکا بیشتر سال را تعطیل بودند و اغلب فیلم‌هایی که قرار بود اکران شوند، ته قفسه استودیوها ماندند و خاک خوردند. سینماماشین‌ها در برهه‌ای از زمان برای نجات صنعت سینما از راه رسیدند اما استودیوهای هالیوودی همچنان تمایل چندانی به اکران فیلم‌های گیشه پسند خود نداشتند. به همین علت تعداد فیلم‌هایی که در سال ۲۰۲۰ اکران شدند در مقایسه با سالهای گذشته افت قابل توجهی داشت؛ به استناد آمار منتشر شده توسط وبسایت باکس آفیس موجو در این سال تنها ۴۵۵ فیلم در سینماهای آمریکا و کانادا اکران شدند.

صنعت سینمای آمریکا در سال ۲۰۲۱ وضعیت به نسبت بهتری داشت و مجموع کل درآمد گیشه دوبرابر سال ۲۰۲۰ شد، سالی که در آن به دنبال سقوط آزاد آمار بلیت فروشی، درآمد سینماها به تنها ۲ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار رسیده بود.

ممکن است این تصور ایجاد شود که افزایش درآمد گیشه و بازگشایی سینماها به این معناست که در سال ۲۰۲۱ فیلم‌های بیشتری روی پرده سینماها رفتند اما اینطور نیست. آمار و ارقام حاکی از آن است که در سال ۲۰۲۱ تنها ۴۰۸ فیلم در سینماهای آمریکا و کانادا اکران شدند که از تعداد فیلم های اکران شده در سال ۲۰۲۰ هم کمتر بود.

برای مقایسه و بررسی بهتر سطح فیلم‌های اکران شده باید به سال ۲۰۰۱ بازگردیم که در آن تنها ۴۱۳ فیلم موفق شدند راه خود را به سینماها باز کنند. در همان دوران بود که هالیوود شیفته مجموعه‌های سینمایی شد و همه چیز تغییر کرد. یک سال بعد تعداد فیلم‌های اکران شده به ۵۷۰ مورد افزایش یافت و در سال ۲۰۰۳ به ۶۶۷ مورد رسید. در سال ۲۰۱۸ رکورد بیشترین تعداد فیلم‌های اکران شده در یک سال، با ۹۹۳ فیلم شکسته شد و سال ۲۰۱۹ نیز با اکران قابل توجه ۹۱۱ فیلم به پایان رسید.

با در نظر داشتن این داده‌ها، می‌توان افت شدید تعداد فیلم‌های اکران شده در فاصله سال ۲۰۱۹ تا سال ۲۰۲۰ را توجیه کرد. در این سال موتورهایی که محرک هالیوود بودند، از کار افتاده بودند و پخش سینمایی دچار اختلال شده بود. اما چرا این جریان در سال ۲۰۲۱ که همه چیز در حال بازگشت به وضع نرمال بود همچنان ادامه داشت.

در این مورد لازم است به آمار فروش متوسط هر فیلم رجوع کنیم. متوسط فروش هر فیلم در سال ۲۰۲۰ روی ۴ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار بود که در سال ۲۰۲۱ با افزایشی قابل توجه به ۸ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار رسید. در حالی که در سال ۲۰۱۹ یک فیلم به طور متوسط ۱۲ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار فروش می کرد. نکته اینجاست که با کم شدن تعداد فیلم‌های اکران شده، آنهایی که روی پرده آمده بودند شانس بیشتری برای جذب مخاطب داشتند، به ویژه فیلم‌های گیشه پسند و مورد انتظار.

این بدان معناست که در آینده تعداد فیلم‌های کمتری ساخته و/یا اکران خواهند شد. استودیوهای شناخته شده سینمایی درباره فیلم‌هایی که ساخته و اکران می‌شوند، گزیده‌تر عمل خواهند کرد همانطور که تماشاگران پس از کرونا فیلم‌هایی را که رویشان وقت می‌گذارند، وسواسی‌تر انتخاب می‌کنند.

سینما و کرونا

خبر مشابه زیر را نیز میتوانید بخوانید:

افزایش چشمگیر پروژه‌های تولید شده و سرمایه‌گذاری در سینمای فرانسه

منبع: ایرنا

 

 

 

مشاهده بیشتر

شاید از این نوشته‌ها هم خوشتان بیاید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا