درگذشت نماد بازیگری سینمای هند در پی ابتلا به ویروس کرونا

 

سومیترا چاترجی، بازیگر سینمای هند و چهره بسیاری از فیلم‌های ساتیاجیت رای، فیلمساز برنده اسکار به دلیل ابتلا به کرونا فوت کرد.

به گزارش ان‌بی‌سی نیوز، سومیترا چاترجی که از او به عنوان نماد بازیگری سینمای هند یاد می‌کنند، پس از ابتلا به ویروس کرونا درگذشت. مرگ وی در ۸۵ سالگی و در کلکلته اتفاق افتاده است.

چاترجی به دلیل ارتباط طولانی با ساتیاجیت رای (Satyajit Ray) فیلمساز برنده اسکار بیشتر در سطح بین‌المللی شناخته می‌شد. چاترجی در سال ۱۹۳۵ در کلکته متولد شد و اولین فیلمش را با «دنیای آپو» در سال ۱۹۵۹ آغاز کرد.

این بازیگر طی سال‌ها بازیگری ارتباط مثمر ثمری با ساتیاجیت رای داشت که شامل «الهه» (۱۹۶۰) ، «سه دختر» (۱۹۶۱) ، «اعزام» (۱۹۶۲) ، «شارولاتا» (۱۹۶۴) ، «روز و شب جنگل» (۱۹۷۰) ،«رعد دوردست»(۱۹۷۳)، «قلعه طلایی»(۱۹۷۴) ،«خدای فیل» (۱۹۷۹) ،«خانه و جهان» (۱۹۸۴) و «شاخه‌های درخت» ( ۱۹۹۰) بوده است.

چاترجی همچنین با دیگر بزرگان سینمای بنگالی زبان نیز همکاری داشته است و در فیلم‌های بین‌المللی مثل «شب بنگالی» نیکلاس کلوتز (۱۹۸۸) و «سایه‌های زمان» (۲۰۰۴) فلوریان گالنبرگر نیز ایفای نقش کرد.

به جز برخی جوایز سینمایی، او در سال ۲۰۱۲ بالاترین افتخار سینمای هند یعنی جایزه «Dadasaheb Phalke Award» را به دست آورد و در سال ۲۰۱۸ دولت فرانسه بالاترین نشان غیرنظامی خود را به نام لژیون افتخار به اعطا کرد.

 

منبع: آنا

 

مشاهده بیشتر

شاید از این نوشته‌ها هم خوشتان بیاید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا