تریبون

فضای هنری کشور با بحران روبرو است

ترومای سرخ فیلمی است که صرفاً جهت سرگرمی و وقت گذرانی ساخته نشده است و حرف‌هایی از جامعه برای گفتن دارد

ارسال به تلگرام

عصرسینما؛عباسعلی اسکتی – ماندانا ممهد، كارشناس مكانيك و فارغ التحصيل رشته علوم اجتماعي،  از سال هشتاد و هشت فعاليت تئاتري خود را در شاخه هاي صحنه اي و راديويي آغاز كرده است، در سی و سومین جشنواره فیلم فجر فیلم سینمایی « حکایت عاشقی » به کارگردان احمد رمضان زاده  را در كارنامه هنری خود دارد، همچنین در دو تله فيلم  « بی واسطه » به کارگرداني محمد مهدی کاسه ساز  و « رها … خورشید » به کارگرداني امیر بخشی  بازي كرده است،  با ماندانا ممهد که عضو انجمن مددکاری ایران می باشد است و تدریس تیراندازی با طپانچه و داوری در رشته شمشیر بازی  از دیگر فعالیت ها ی ایشان می باشد به بهانه
آخرين حضور وي در سينما، بازي در سينمايي « تروماي سرخ » به كارگرداني اسماعيل ميهن دوست گفتگویی کوتاه داشته ایم که با هم می خوانیم.

*از تروماي سرخ براي عصر سینما می گوييد؟

قبل از هر چیز از یکدلی و یکدستی کلیه عوامل در این فیلم تشکر می‌کنم که با انرژی خوب و مثبتشان و تلاش بی وقفه شان باعث شدند که این فیلم ساخته شود و یک تشکر ویژه از کارگردان جناب آقای اسماعیل میهن دوست دارم که همیشه با اراده و محکم و منطقی تمام مسائل را حل می ‌کردند و شرافتمندانه و هنرمندانه گروهی گردآوری کردند که همه آرامش و امنیت خاطر داشتند. ترومای سرخ فیلمی است که صرفاً جهت سرگرمی و وقت گذرانی ساخته نشده است و حرف‌هایی از جامعه برای گفتن دارد که اکثراً بر اساس واقعیت کنونی و فعلی جامعه است. این فیلم نگاه ویژه‌ایی به زنان جامعه در هر قشری « مخصوصاً طبقه متوسط » با دغدغه‌های مربوط به خودش را دارد.

*فیلم چه حرفهایی برای گفتن دارد؟

در این فیلم اشاره‌ای به زن سرخ پوش میدان فردوسی می‌شود که البته بهتر است بگویم « یاقوت »، گفتم یاقوت یادم آمد که بنده ایشان را در کودکی دیده بودم. زمانی که خواهر بزرگم مرا با خود به خریدی برده بود بنده ایشان را در میدان فردوسی دیدم و بی اختیار بغض کردم و کمی اشک ریختم، خواهرم که حال مرا دید و فهمید قضیه از چه قرار است چیزی نگفت تا با سوال من مواجه شد، پرسیدم چرا این خانم روسری ندارد؟ مگر با بقیه مردم فرق دارد؟ خواهرم همان لحظه به من جواب داد که: بر سر قراری می‌آید که پوچ و دروغ است،  در حال حاضر چندین سال از آن روز و سوالی که پرسیدم می‌گذرد، اما الان وقتی خودم فیلم را در سینما دیدم باید بگویم بالاخره به جواب رسیدم، یاقوت فرق داشت و عاشق بود، البته بنده فمنیست یا ماسکلویست نیستم و زن و مرد را برابر می‌دانم و تمام صحبت‌هایم نه زن ستیزانه و نه مردستیزانه است بلکه صرفاً در مورد فیلمی که به حقوق زنان در جامعه پرداخته به عنوان یکی از بازیگران این اثر و گه گاه به عنوان یک مخاطب نظراتم را بیان می‌کنم، بخواهم یاقوت را برایتان وصف کنم، می‌توانم بگویم یاقوت بی نشان در حوالی میدانی که به نام شاعری است که زبان فارسی را برایمان زنده نگاه داشت، زندگی می‌کرد، هر چند که او چشم و دلش به نور عشق و زندگی روشن شده بود و بشارت عشق را درک کرده بود. او لیلی بود که مجنون شده بود، او یک بیژن در قامت منیژه بود و به انسانها جان بخشید و فهماند که افسانه‌ها و اساطیر از روی واقعیتی بی بدیل شکل می‌گیرند، به قول حضرت فردوسی که می فرمایند: عشق را درمان گر معرفی می‌کرد نه ویران گر.
چو گفتار بیهوده بسیار گشت / سخن گوی در مرهمی خوار گشت / نه نایافته رنجه مکن خویشتن     / که تیمار جان باشد و رنج و تن .

*چگونه براي بازي در تروماي سرخ انتخاب شدید؟

بنده از طریق استاد سیروس اسنقی به جناب آقای میهن دوست معرفی شدم و برای یکی از نقشها مورد پسند ایشان قرار گرفتم. از نقش خودم بگویم که نقش یک زن مطالبه گر و کم نیست را بازی می‌کنم، لبته نگاه خودم به این مقوله واقع بینانه است و کلاً مخالف هر نوع آزار و یا آسیبی به افراد جامعه هستم و این انسانیت است که ارجحیت دارد.
باز هم به قول جناب فردوسی : خود بهتر از هر چه ایزد بداند / ستایش خرد را به از راه داد / خرد رهنمای و خرد دلگشای / خرد دست گیرد به هر دو سرای / ستوده تر آنکس بود در جهان / که نیکش بود آشکار و نهان .

*چرا بازیگری را از این همه فعالیت هنری انتخاب کرديد؟

کوتاه بگویم اول علاقه و دوم هنر واقعاً باعث خودشناسی و باعث رشد انسان می‌شود و البته در مورد بازیگری باید بگویم که مقوله هم ذات پنداری باعث شده تا بنده بخواهم دنیاهای بیشتری را از آدم‌های مختلف جامعه کشف کنم و به جهان‌های ناشناخته انسان‌های بیشتری قدم بگذارم.

*فضای هنری کشور رو چطور می بینید؟

فضای هنری کشور که متأسفانه با بحران جدی روبرو است، مثلاً من یک سوال دارم از کسانی که این مطلب را مطالعه می‌کنند. آیا داخل متروی تهران دستفروش نداریم؟! یا کسانی که در درب‌های ورودی مترو از طریق هنر موسیقی امرار معاش حلال می‌کنند وجود ندارد؟! و آیا جیب بر و غیره داخل مترو نیست؟! با کمال احترام باید بگویم که مسئولیت حراست محترم مترو می‌گفتند که شما دارید سیاه نمایی می‌کنید! لطف حراست محترم متروی تهران شامل حال ما نیز شد و پس از اینگونه جواب‌ها و سنگ اندازی‌های متعدد در زمان فیلم‌برداری که زمستان بود، قسمت‌هایی ناچاراً موکول به ارسال آینده شد و فکر کنید ما با همان راکورد لباس و پالتو و غیره مجبور شدیم مجدد فیلم برداری کنیم و جلوی دوربین قرار بگییم و باید بگویم که واقعاً کارگردان جناب آقای میهن دوست همه جوره و با قدرت و شخصیت تمام کنار گروه ایستاد هر چند که چندین پلان بسیار عالی شد مثل همیشه.

مشاهده بیشتر

مدیریت

لورم ایپسوم یا طرح‌ نما به متنی آزمایشی و بی‌معنی در صنعت چاپ، صفحه‌آرایی و طراحی گرافیک گفته می‌شود.لورم ایپسوم یا طرح‌ نما به متنی آزمایشی و بی‌معنی در صنعت چاپ، صفحه‌آرایی و طراحی گرافیک گفته می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
بستن