نقد سریال: درباره بازی های رعنا آزادی‌ ور و جواد عزتی در سریال «زخم کاری» / سمیرایی که مالک است!

 

عصرسینما؛ رضا صائمی

اصلا مهم نیست که سریال «زخم کاری» را دوست داشته باشیم یا نه و یا از محمد حسین مهدویان کارگردان آن خوشمان بیاید یا نه، در هر صورت نمی توان از بازی های خوب رعنا آزادی ور در نقش سمیرا و جواد عزتی در نقش مالک که یک زوج پرحاشیه و جنجالی و هولناک را شکل داده اند به راحتی گذشت.

گرچه نمی توان نقش کارگردان را در هدایت بازیگر و به اصلاح بازی گرفتن آنها نادیده گرفت، اما این دو با آشکارسازی توانمندی خود در بازیگری توانستند قدرت بازی خود را به رخ بکشند، به ویژه رعنا آزادی ور که توانست در یک جهش چشمگیر بعد از نقش های متفاوتی که در فیلم های «پارک وی» و «خانه دختر» از خود بروز داد در اینجا قله های بلندتری را فتح کند و بازی چشمگیری از خود ارائه دهد.

او با درک درست از شخصیت سمیرا که به نوعی می توان او را زنی فم فتال در یک نوآور ایرانی دانست، به خوبی نقش زنی فتنه گر، وسوسه گر و سلطه گریست که همسرش را هم طعمه حرص و طمع خود قرار داده و حتی بی رحمانه تر از آن با دروغ و فریبکاری، فرزندش را هم بازیچه لجنزاری قرار می دهد که تا خرخره در آن غرق است.

از حیث روانشناختی البته می توان به شخصیت پردازی سمیرا نقد داشت. زن ممکن است در مقام زن یا همسر بودن از شان اخلاقی و انسانی خود فاصله بگیرد و درگیر حسادت های زنانه دست به هر کاری بزند و حتی به یک هیولایی بدل شود ترسناک تر از یک مرد بدجنس، اما کمتر می توان پذیرفت که زنی در مقام مادر فرزندنش را بازیچه حسادت ها و رقابت های مادی و خبیثانه خود قرار دهد.

با این حال رعنا آزادی ور به خوبی از پس این زن، همسر و مادر خبیث برآمده و عقده های سرگشوده او را به درستی بازنمایی کرده است. او این باطن مشوش را در تیک های صورت و نگاه و نوع خنده هایش به خوبی نشان می دهد. خنده های عصبی و نگاه مرموزش به دختر کوچکش در قسمت های اول یا پرخاشگری و وحشیگیری هیستریکی که در مواجهه با مالک همسرش دارد، مولفه های اصلی بازی او در ایفای نقش سمیراست که گرچه نقش منفی و منفور و حتی هولناک و ترسناک است، اما واجد نوعی جذبه و کاریزمای زنانه است که در تاویل وارونه قدرت نمایی را به عنوان اقتدار زنانه بروز می دهد. او در واقع می خواهد مالک همه چیز باشد حتی مالک همسرش مالک!.

سریال «زخم کاری»

پارنتر رعنا آزادی ور در این قصه جواد عزتی است که حالا چند سالیست با فاصله گرفتن از نقش های کمدی و ایفای نقش های جدی، سویه دیگری از توانمندی خود را نشان داده و فیلم به فیلم درخشیده. او از معدود بازیگرانی است که در هر دو ژانر کمدی و درام توانمند است و حالا به یک وزنه سنگین در بازیگری بدل شده که از پس نقش های مختلف برمی آید.

در اینجا اما او به یک پختگی چشمگیر دست یافته و یکی از پیچیده ترین شخصیت های این سریال را بازی کرده است. جنس بازی او در «زخم کاری» ترکیب و تکمیل بازی او در دو فیلم «جاندار» و «شنای پروانه» است. او از یک سو در برابر همسرش سمیرا به شدت می ترسد و بارها سیمرا بر این نکته تاکید کرده که از آدم ترسو متنفر است. اما به واسطه فشار او برای تامین منافع اش در برابر دیگران جسور و نترس به نظر می رسد.

مالک در نوسان بین بزدلی و قلدری در حرکت است و در عین ترسیدن تظاهر می کند که نمی ترسد. حرکت های زیر چشمی جواد عزتی، طرز راه رفتنش که هم با اعتماد به نفس است و هم با گردنی کج بر ترس درونی مالک تاکید می کند؛ همچنین شیوه سیگار کشیدن، خندیدن و گریه های متناوب و استرسی که در نگاهش وجود دارد توانسته شخصیت متناقض مالک را در جلوه بصری صورت و میمیک های صورتش نشان دهد.

پاسگاری های بین رعنا آزادی ور و جواد عزتی که در یک التهاب و تنش دائم با خودشان، فرزندنشان و رقیب و همکارانشان هستند به کانون اصلی قصه بدل شده و در واقع قصه مماس با آنها پیش می رود. می توان نقدهای بر فیلمنامه و شخصیت پردازی داشت، اما بازی این دو بازیگر به قدری قوی و درخشان است که برخی از ضعف های اثر را می پوشاند.

مطالب مشابه زیر را نیز میتوانید بخوانید:

نقدی بر سریال «می‌خواهم زنده بمانم» ساخته شهرام شاه حسینی / کشمکش عاطفه و عقیده

یادداشت ویژه: نگاهی به ماجرای توقیف یک سریال موفق / ساطور ساترا!

نقد و بررسی سریال «قورباغه» ساخته هومن سیدی / غوک چراغ جادو

مطالب زیر را نیز از نویسنده این یادداشت میتوانید بخوانید:

یادداشت ویژه: درباره سینماگران و وزیر ارشاد پیشنهادی / آقای وزیر فرهنگ؛ جنگ اول به از صلح آخر!

یادداشت ویژه: درباره طرح صیانت از فضای مجازی و سینمای آنلاین / سینما در مخاطره

به بهانه سی و پنچ سالگی فیلم «اجاره نشین‌ ها» ساخته داریوش مهرجویی / ما هنوز اجاره نشین هستیم!

یادداشت ویژه: درباره مزایا و معایب اکران آنلاین و اینترنتی / سینما در خانه!

درباره حضور باران کوثری در نقش فروغ فرخزاد / این نقش از پای بست ویران است

به بهانه مسابقه «دورهمی» و کپی سازی آن / دور زدن دورهمی

نقد فیلمهای درحال اکران: نگاهی به فیلم «خون شد» ساخته مسعود کیمیایی / بازگشت به خانه

نقدی بر سریال «می‌خواهم زنده بمانم» ساخته شهرام شاه حسینی / کشمکش عاطفه و عقیده

یادداشت ویژه: نگاهی به ماجرای توقیف یک سریال موفق / ساطور ساترا!

یادداشت ویژه: بررسی وضعیت بحرانی سینما های کشور و اتفاقات عجیب و غریب اخیر پیرامون آنها / قلیان با طعم سینما!

یادداشت ویژه: نگاهی به ماجرای قتل یک کارگردان سینما / شوک ایران از جنایت اکباتان

یادداشت ویژه: شبکه نمایش خانگی ؛ خاستگاه هنری یا بنگاه مالی!

تحلیلی بر وضعیت سینمای کشور در سال 99 / سال سخت و سیاه سینمای ایران

 

مشاهده بیشتر

شاید از این نوشته‌ها هم خوشتان بیاید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا