برگزیدگان بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی

برگزیدگان بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در یزد پایتخت قصه ایران اعلام شد.

عصر سینما- به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، آیین پایانی بزرگترین قصه‌گویی جهان، در یزد پایتخت قصه ایران برگزار و برگزیدگان بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی معرفی شدند.

اسامی برگزیدگان این جشنواره به این شرح اعلام می‌شود:

برگزیده بخش آیینی‌ سنتی در رده نوجوانان علیرضا متقی با اجزای قصه «غلام عشق» از استان مرکزی؛ برگزیده بخش آیینی و سنتی بزرگسالان حسین کاظمی با اجرای «نقل رستم و تهمینه» از مازندران معرفی شدند.

همچنین برگزیده بخش مدرن و کلاسیک در رده بزرگسالان زهرا اکبری‌نژاد با قصه «چقل‌ووس» از لرستان و برگزیده بخش مدرن و کلاسیک نوجوانان نیز محیا کمالیان با قصه «خر برفت» از یزد اعلام شدند.

برگزیده بخش بین‌المللی بیست‌و پنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی ایران به زینب فاطیما از هند با قصه «قطره» رسید.

جایزه ویژه سردار سلیمانی در بیست‌و پنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی به سیمین محمدعلی‌پور از آذریایجان شرقی با قصه «سی‌ام» رسید.

جایزه ویژه بخش لبخند در این دوره از رقابت‌ها نیز به زهره باقری از استان البرز به قصه «طوطی و بقال» اعطا شد.

مدیرعامل کانون: برای مخاطب و نیاز مخاطب قصه بگوییم/ صدای قصه و قصه‌گویی به دورترین نقاط مرزی از قلب پایتخت قصه‌گویی رسید

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: با همکاری رسانه‌ها صدای قصه و قصه‌گویی از قلب پایتخت قصه‌گویی به دورترین نقاط مرزی از رسید

حامد علامتی در مراسم اختتامیه بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی ضمن خیرمقدم به بزرگان و پیشکسوتان اظهار کرد: بسیار خرسند هستم که این جشنواره را در آخرین روز پاییز در پایتخت قصه‌گویی در شهر جهانی یزد در شهر قنات و قنوت و قناعت، شهر قند، قصه و قطاب برگزار کردیم و امروز به پایان آن رسیدیم و میوه شیرین آن امروز به بار نشسته است.

وی گفت: این آیین یکی از بزرگ‌ترین آیین‌های قصه‌گویی در جهان است که به نام جمهوری اسلامی ایران مزین شده است، قصه‌گویی یک اقدام پیشگام فرهنگی است که آورده‌های آن در عرصه‌های دیگر فرهنگی و هنری ظهور و بروز می‌کند.

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان افزود: قصه‌گویی یک تفنن نیست، بلکه یک رویکرد عمیق فرهنگی در فرآیند تبدیل محتوا به پیام با یک پیوستگی هنری بدون زوائد محتوایی است، این پیوستگی باعث ایجاد تمرکز و جلب حواس مخاطبان در راستای انتقال پیام و مانایی و ماندگاری پیام‌ها می‌شود.

علامتی تصریح کرد: قصه قدرتمندترین ابزار برای ساماندهی اطلاعات است و به کمک آن دیگر مردم مجبور نمی‌شوند کالری زیادی برای طبقه‌بندی اطلاعات بسوزانند. در واقع قصه وسیله فهم راحت است، قصه هدف عالی برای ما تعیین می‌کند.

وی گفت: چالش‌های رسیدن به آن را برای ما مشخص می‌سازد و برنامه عبور از مشکلات را در اختیارمان قرار می‌دهد و قصه بهترین سلاحی است که با آن می‌توانیم اطلاعات زائد را حذف و داده‌ها را به گونه‌ای سامان بدهیم که آدم‌ها جذب شنیدنش شوند.

مدیرعامل کانون تصریح کرد: قصه خوب سلسله‌ای از رویدادهای تصادفی را جمع می‌کند و آنها را به گوهری تبدیل می‌کند که همه چیزهای مهم را در خود دارد.

علامتی تصریح کرد: حتما دلیلی دارد که اسم نسخه پایانی فیلم را نسخه نهایی گذاشتند، هر فیلمی قبل از اکران در سینما، بارها فرایند تدوین، بازنگری و حذف را طی می‌کند. گاهی شخصیت‌ها سر از سطل زباله اتاق تدوین در می‌آورند و از قصه حذف می‌شوند. چرا؟ چون قصه‌گوها فیلترهایی برای حذف مطالب و بخش‌های زائد هستند. و هنر قصه‌گو نظم‌دهی جدید به اطلاعات و وقایع از هم گسیخته است تا مخاطب را جذب کند و با خود همراه سازد.

وی با اشاره به سخنی از قول آلفرد هیچکاک گفت: داستان زندگی‌ای که بخش‌های بی‌خاصیتش حذف شده باشد یک قصه خوب است.

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: قصه تنها چیزی است که می‌تواند حواس آدم‌ها را ساعت‌ها به خودش مشغول کند. کسی نمی‌تواند از قصه خوب دل بکند، تحقیق‌ها نشان می‌دهد وقتی مخاطب با محتوای زیادی بمباران می‌شود انگیزه پیگیری را از دست می‌دهد و قصه یک نواخت کوتاه از یک تراژدی موثر برای تأثیرگذاری بر مخاطب است که مخاطب هم با او همراهی می‌کند.

علامتی ادامه داد: همچنین قصه شبیه موسیقی است، قصه خوب سلسله‌ای از رویدادهای تصادفی را جمع می‌کند و آنها را به گوهری تبدیل می‌کند که همه چیزهای مهم را در خود دارد و امروز در دنیا مرد هم بهترین محصول را نمی‌خرند بلکه محصول فرهنگی‌ای را می‌خرند و از آن استفاده می. کنند که سریع تر آن را بفهمند و قصه این بستر را به خوبی فراهم می کند.

برای مخاطب و نیاز مخاطب قصه بگوییم

وی گفت؛ از سوی دیگر قصه‌گو باید این توان را داشته باشد که مشکلات درونی و بیرونی مخاطب را شناسایی کند و قصه را بر اساس آن تنظیم کند.

علامتی تصریح کرد: اگر این اتفاق نیفتد قصه بی‌حس و حال خواهد بود و دردی را درمان نخواهد کرد. اگر چنین نکنید مخاطب دیگر با شما همراه نمی‌شود و قصه‌گویی یک کالای فرهنگی موثر در عرصه اجتماع نخواهد بود.

وی ادامه داد: قصه‌گوها قصه را به یکی از این سه روش تمام می‌کنند، قهرمان قصه به قدرت و موقعیت خاصی می‌رسد، قهرمان قصه با یک شخص یا یک چیز دیگر متحد می‌شود و به کمال می‌رسد و یا قهرمان قصه به خودشناسی می‌رسد که این هم در نهایت باعث می‌شود به کمال برسد.

مدیرعامل کانون گفت؛ این سه پایان رایج برای قصه‌ها نشان‌دهنده وجود سه میل روان‌شناختی مناسب و مشترک در بین بیشتر انسان‌هاست که یک قصه‌گو باید از آن به خوبی استفاده کند و مشکلات مخاطب را حل نماید.

علامتی ادامه داد: از تمامی کسانی که در جشنواره بیست‌وپنجم قصه‌گویی تلاش کردند قدردانی می‌کنم به خصوص از مربیان استان‌ها و شهرستان‌ها، مربیان فرهنگی، وزیر محترم آموزش و پرورش، از جناب آقای دکتر فاطمی استاندار محترم استان یزد، از معاونان ایشان، از دبیرخانه قصه‌گویی، از صدا و سیما، مدیر محترم شبکه پویا و امید جناب آقای دکتر باطنی، از مدیرکل محترم کانون پرورش فکری استان یزد و همه کسانی که تلاش کردند تا این جشنواره به مقصد برسد.

وی ادامه داد: لازم است در اینجا از مردم یزد هم تشکر ویژه‌ای داشته باشم که در شب یلدا ما را در جمع خودشان پذیرفتند و این حرکت فرهنگی را پشتیبانی کردند.

علامتی افزود: قصه به مخاطب کمک می‌کند تا تصمیم‌های جدید بگیرد، انسان‌ها در زندگی‌شان تصمیم‌های مهمی نمی‌گیرند مگر این‌که چیزی آنها را به چالش بکشد و انگیزه اقدام جدید به آنها بدهد و قصه و قصه‌گویی این ظرفیت را دارد.

وی تصریح کرد: اینها همه ظرفیت‌های قصه و قصه‌گویی است و اما نکته دیگر این‌که قصه ظرفیت بزرگ کردن کسب و کارها را دارد این عرصه جدیدی است که در دنیا از ظرفیت قصه برای رونق کسب و کارها استفاده می‌کنند و اقتصادها تابعی از تأثیرگذاری قصه‌ها قرار گرفته است.

مدیرعامل کانون ادامه داد: امروز به شما تبریک می‌گویم که ربع قرن قصه‌گویی سابقه درخشانی برای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ایجاد کرده است، امروز افزون بر این‌که مراسم پایانی بیست‌وپنجمین جشنواره بین المللی قصه‌گویی است، جشن ربع قرن سابقه درخشان فرهنگی است.

علامتی گفت: امروز قصه‌گویی به بلوغ خود رسیده است و باید وارد عرصه تأثیرگذاری اجتماعی شود. در جشنواره بیست‌وپنجم با حضور رسانه و کاربست حداکثری آن ضریب نفوذ جشنواره قصه‌گویی فراتر رفت و به همه نقاط کشور رسید.

وی با ابراز خرسندی گفت: صدای قصه و قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به دورترین نقاط مرزی تا قلب پایتخت قصه و قصه‌گویی رسیده است و مخاطبان را به تأمل و تفکر وا داشته به خصوص در دوره‌ای که نگرانی‌های پدرها و مادرها در عرصه تعلیم و تربیت دو چندان است و به خوبی قصه‌گویی می‌تواند پاسخی مناسب برای این دغدغه‌ها باشد.

علامتی گفت: قصه‌گویان و جشنواره قصه‌گویی اگر چه ظاهری رقابتی دارد اما عرصه آمادگی برای فعالیت‌های فرهنگی در عرصه‌های اجتماعی است. امروز مسئولیت قصه‌گویان، مربیان کانون و مسئولان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سنگین‌تر از گذشته است و انجام این مسئولیت برنامه‌ای جدید می‌طلبد.

وی با اشاره به انتخاب یزد به عنوان پایتخت قصه و قصه‌گویی ایران گفت: این امر شروع یک حرکت جدید در عرصه فرهنگی است. یزد خاستگاه فرهنگ و تمدن و در بردارنده شخصیت‌های موثر حوزه کودک و نوجوان است.

علامتی با خوانش شعر «یزد است و کمی فصل کبوتر/ قصه بوی خوش نم و به برگ دفتر/ قصه حالا که نمانده فرصتی تا گل برف/ بنویس به نام و یاد آذر، قصه» افزود: امروز لبخند انار و قصه در یزد پیوند خورده و پایتخت قصه و قصه‌گویی را به محل جهش این قالب فرهنگی تبدیل کرده است.

مدیرعامل کانون گفت: توصیه‌هایی یه دست اندرکاران حوزه قصه و قصه‌گویی در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان دارم، با انتخاب یزد به عنوان پایتخت قصه و قصه‌گویی دبیرخانه دائمی قصه‌گویی کانون پرورش فکری نیز از امروز در شهر یزد فعالیت خود را آغاز می‌کند و این شهر به محل اقدام‌های اساسی در حوزه قصه و قصه‌گویی در داخل و خارج از کشور تبدیل خواهد شد.

وی گفت: هر حرکتی نیاز به چشم انداز روشنی دارد. تدوین یک سند جامع پنج ساله برای دبیرخانه قصه‌گویی از ضرورت‌های غیرقابل‌انکار است که امیدواریم در کوتاه‌ترین زمان به آن دست پیدا کنیم.

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تاکید کرد: اکنون با برگزاری جشنواره بیست‌وپنجم قصه‌گویی با هزاران نفر قصه‌گو مواجه هستیم که این سرمایه عظیم نیاز به هدایت و راهبری دارد.

علامتی در ادامه گفت: استفاده هدفمند از این سرمایه نیاز به برنامه‌ریزی جامع دارد. مدیریت این جریان مسأله مهمی است که حتما باید از وظایف دبیرخانه قصه‌گویی باشد.

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: مقرر شده است نخستین باشگاه قصه‌گویان ایران پس از این جشنواره فعالیت خود را آغاز کند و تمامی کسانی که به مرحله پایانی این جشنواره راه پیدا کرده‌اند نخستین اعضای آن شوند از این اقدام خوب فرهنگی را تقدیر کرده و به همه شما تبریک می‌گویم.

علامتی گفت: تولید دانش در حوزه قصه و قصه‌گویی نیاز جدی این روزهاست. باید عرصه پژوهش را در قصه و قصه‌گویی جدی بگیریم و از دبیرخانه قصه‌گویی می‌خواهم نسبت به پژوهش و تولید دانش در زمینه قصه و قصه‌گویی اهتمام داشته باشند.

وی یکی از اتفاق‌های خوب این دوره را توازن در داوری و ارتقای سطح داوری دانست و افزود: تأسیس باشگاه داوران قصه‌گویی نیز اقدام مبارکی است که مقرر شده است پس از برگزاری جشنواره این باشگاه نیز فعالیت خود را آغاز کند که این کار می‌تواند سطح فعالیت‌های قصه و قصه‌گویی را ارتقا دهد.

معاون وزیر آموزش و پرورش در پایان گفت: حرکت به سمت آکادمی قصه و قصه‌گویی از جمله آرمان‌هایی است که در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان دنبال می‌کنیم و امیدواریم با این اقدام‌هایی که آغاز شده است به‌زودی به آن دست پیدا کنیم.

بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در یزد پایتخت قصه‌گویی ایران از ۲۷ تا ۳۰ آذر ۱۴۰۲ برگزار گردید.

مشاهده بیشتر

شاید از این نوشته‌ها هم خوشتان بیاید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا