اکران فیلم‌های مستقل و تجربی با عنوان «سینما بدیل»

عصر سینما- به گزارش روابط عمومی خانه هنرمندان ایران، اکران عمومی فیلم‌های مستقل و تجربی با عنوان «سینمابدیل» در دستور کار بخش سینمایی خانه هنرمندان ایران قرار گرفت.

در توضیح «سینمابدیل» آمده است: «سینمابدیل» پیشنهادی است برای استقرار نیافتن، ساکن نشدن، رسوب نکردن و بی‌جایی اجباری را به ایده بدل‌کردن. «سینمابدیل» تلاشی است برای ساخت فضایی نو برای همه‌ آنها که بی‌جا شده‌اند.

این پیشنهاد اما خود برساخته‌ دوران طاقت‌فرسایی است که سینمای ایران، اکنون و امروز، سپری می‌کند.

دشواری‌های نفسگیرِ فیلم‌سازی و البته مصائب کشنده‌ اکران فیلم، گریبان سینما را گرفته است. این مصائب، بی‌تردید برای فیلم‌ها و فیلم‌سازان مستقل، اندیشه‌ورز و تجربه‌گرا، مضاعف بوده و خواهد بود؛ آنها که بدون وابستگی‌های رسمی -چه مادی و چه فکری- قصد ندارند به مناسبات و معادلات پیچیده و اغلب ناعادلانه‌ تولید و اکران، تن دهند، می‌خواهند مقاومت کنند و به هر سختی و مشقتی که شده، فیلمِ خودشان را بسازند.

«سینمابدیل» شیوه‌ای نو برای اکران عمومیِ فیلم‌هایی است که روش معمول و مرسوم و حالا دیگر به تمامی بازاری و تجاری شده‌ی فعلی، آنها را از چرخه‌ عرضه و اکران، بیرون رانده است. «سینمابدیل» تلاشی است برای ایجاد گسست در نظم تحمیلی‌ای که اصالت سرمایه، پیشاپیش امکان‌های بالقوه‌ سوژه‌گی را از فیلم‌ساز و فیلم سلب کرده است.

در میانه‌ چنین وضعیتی خانه‌ هنرمندان ایران قصد دارد تا امکانات خود را به نمایش عمومی این فیلم‌ها اختصاص دهد و به حمایت از این بخش مهم از سینما برخیزد با این امید که علاقه‌مندان سینمای مستقل و متفاوت، فیلم‌های مورد پسندشان را اینجا بیابند.

خانه‌ هنرمندان ایران می‌کوشد به فضایی نو بدل شود برای عرضه‌ فیلم‌هایی که در مناسباتِ فعلی اکران جایی ندارند و کوچک شمرده می‌شوند اما با جان و دل ساخته شده‌اند و حرف‌های زیادی برای گفتن دارند.

خانه هنرمندان ایران امیدوار است که «سینمابدیل» در تداوم، برسازنده‌ آینده و فردایی باشد که برای هر اثری جایی مناسب و زمانی کافی برای نمایش و عرضه، وجود داشته باشد.»

مشاهده بیشتر

شاید از این نوشته‌ها هم خوشتان بیاید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا