روز جهانی تئاتر بر تمام فعالان و علاقه مندان عرصه تئاتر کشور مبارک باد

سالانه در روز 27 مارس و به پیشنهاد انستیتو بین المللی تئاتر، روز جهانی تئاترجشن گرفته می شود.

عصر سینما- هر چند تاریخچه شروع تئاتر در ایران به صورت دقیقی معلوم نیست اما نمایش های آئینی مثل  سوگ سیاوش و کین ایرج دلیلی بر گذشته باستانی این هنر درکشورمان و قبل از ورود دین اسلام به کشورمان دارد، داستانهای روائی و شاهنامه ای نیز در قالب نمایش های مختلف از دیر باز در کشورمان اجرا می شده است.

هنر تئاتر زیر مجموعه ای از هنرهای نمایشی است که به طرح داستان‌ها در برابر مخاطبان یا تماشاگران می‌پردازد. تئاترهای ابتدائی در ایران دارای پیوند عمیقی با مسائل مذهبی بودند که نمونه آن نمایش مذهبی دیرین به عنوان نمایش ریشه دار و غنی تعزیه بوده که تا امروز راه خود را ادامه داده است.

بازرگان بزرگ و خَیر معروف ارمنی شهر تبریز به نام ماطِوُس آرامیان ملقب به مُسیو آرامیان اولین سالن تئاتر را در محله آرامیان شهر تبریز و در سال 1291 شمسی برپا نمود(تصویر پایین). در عهد قاجار، ایرانیان و خصوصا ناصر الدین شاه با سفر به اروپا و آشنایی با نمایش‌های  غربی، به ویژه در انگلستان و فرانسه این پدیده را وارد ایران نمودند تا راه تئاتر کلاسیک به کشور باز شده و مصداقهای فرهنگی و بومی ایران نیز آنرا به هنری ملی تبدیل نمایند.

عصر سینما با آرزوی موفقیت برای علاقه مندان، پیشکسوتان، فعالین و زحمتک شان عرصه تئاتر کشورمان بهترین آرزوها را برای همه این عزیزان و هموطنان عزیز دارد.

مشاهده بیشتر

شاید از این نوشته‌ها هم خوشتان بیاید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا