درباره عادل فردوسی‌ پور و شیوه برخورد مدیران صداوسیما با او / محرمیت به جرم محبوبیت!

پرسپولیس قهرمان آسیا نشد، اما فینال قهرمانان آسیا یک قهرمان ملی داشت و آن عادل فردوسی پور بود.

عصرسینما؛ رضا صائمیپرسپولیس قهرمان آسیا نشد، اما فینال قهرمانان آسیا یک قهرمان ملی داشت و آن عادل فردوسی پور بود.

بازگشت او به گزارشگری فوتبال و شنیدن صدایش آنقدر شیرین بود که کمی از تلخی ناکامی پرسپولیس بکاهد. صدای که با بغض آغاز شد. بغضی که فریاد ظلم و بی عدالتی رسانه ای درباره مردی بود که رسانه ای ترین و مردمی ترین مرد رسانه ای بود که صاحبانش آن را رسانه ملی خطاب می کنند اما خطاهای رسانه ای خود نمی شناسند.

وقتی فقط سودای رسانه ای شدن نه سواد رسانه ای داشتن در سر مدیران این رسانه وجود دارد، نمی فهمند که در عصر رسانه ای نمی توان حصر رسانه ای کرد که از پس انسداد صدایی در یک رسانه، آن صدا از رسانه ای دیگر به گوش خواهد رسید.

مدیر سفارشی و جناحی و کارنابلد شبکه سه که در زمان شروع به کار عادل فردوسی پور یازده سالش بود، بعد از 17 سال درخشش برنامه «نود» که از حضور مجری اش اعتبار می گرفت به این دلیل که او از مدار خارج شده بود و خودی نبود، بیخودی و به دلیل سلیقه و کینه شخصی او را از قاب تلویزیون خارج کرد بی آنکه بداند جای او قلب مخاطب «نود» است نه قاب برنامه آن!.

عجیب است رسانه ای اینچنین بی محابا و نابخرادنه سرمایه رسانه ای خود را می سوزاند. مدیری که به نظر می رسد می خواهد از محبوبیت فردوسی پور برای خود شهرت بخرد. با مخالفت با او به بدنامی تن می دهد تا فقط گمنام نباشد.

عادل البته اولین چهره ای نیست که به چوب مدیران رانده می شود و به حب مردم محبوبتر. چهره های تلویزیونی دیگری هم بودند و باز خواهند بود که مصداق سرمایه سوزی رسانه ملی می شوند. قربانی تصمیمات میلی مدیرانش. “محرومیت به جرم محبوبیت” خلاصه همان دلایلی است که می توان درباره این مساله توضیح داد.

این یعنی تقلیل مدیریت رسانه ای در کلان ترین شکل سازمانی و در پرمخاطب ترین شبکه تلویزیونی به لج و لجبازی های کودکانه و سلیقه فردی و البته غیر تخصصی.

کار را به جایی رسانده اند که حالا عادل فروسی پور به محک و معیار سنجش مخاطبان واقعی تلویزیون بدل شده. آنها حتی اگر فردوسی پور را دشمن خود می دانستند، آب به آسیاب دشمن خود ریختند و او را یک تنه به رسانه ای قدرتمند در برابر رسانه خود بدل کردند. گاهی نه دشمن دانا که همین دشمن نادان هم بلندت می کند!.

حذف و محرومیت عادل یک حرکت انتحاری و خودکشی رسانه ای برای تلویزیون بود. عجیب است رسانه ای که با بحران مشروعیت و مخاطب درگیر است چطور یکی از محبوب ترین چهره های خود را از مدار خارج می کند و بر آتش نفرت و گریز مخاطبان از خود می دمد!.

 

گزارش عادل فروسی پور در فینال در فینال لیگ قهرمانان آسیا
پوستر کنفدراسیون فوتبال آسیا برای گزارش عادل فروسی پور در مسابقه فوتبال فینال لیگ قهرمانان آسیا

 

 

جالب اینکه حتی ساخت برنامه ای در شبکه نمایش خانگی را هم از او دریغ کردند. این در حالیست که قطعا برنامه «نود و نو» می توانست برنامه پرمخاطب و موفقی باشد و این یک خطر و تهدید برای رسانه ملی و برنامه جایگزین «نود» در شبکه سه بود. آنها که این تصمیم را گرفتند در واقع به حذف پیشاپیش رقیبی جدی و قدر دست زده اند تا در یک بازی ناجوانمردانه، پیروز میدان باشند. این در حالی است که فردوسی پور و برنامه اش بیش از اینکه یک رقیب داخلی باشند، برندی توانمند در رقابت با شبکه های ماهواره ای بودند؛ برنامه ای که می توانست به پیروزی مقتدرانه یک برنامه داخلی بر شبکه های خارجی منجر شود و یک افتخار و اعتبار رسانه ای را رقم بزند.

ضمن اینکه با توجه به سوابقی که از عملکرد فردوسی پور سراغ داریم یک برنامه با کیفیت ورزشی و فوتبالی در فضای مجازی تولید می شد که می توانست به عنوان الگوی موفق برنامه سازی آنلاین و مجازی به جریان سازی مثبت در این زمینه کمک کند.

البته آنها که به او مجوز ندادند از همین مساله می ترسیدند. هم از اینکه او توانایی و هوشمندی بالایی در برنامه سازی دارد و یک رقیب غیر قابل رقابت است و هم در این رسانه نوین با محدودیت ها و خط قرمزهای رسمی مرسوم در تلویزیون مواجه نیست و می تواند حرف هایی بزند که به مذاق خیلی ها خوش نیاید و هم مهم تر از همه اینها او واجد یک ویژگی مهم است که راز اصلی موفقیت او و برنامه هایش خواهد بود و آن محبوبیت زیاد است.

همین محبوبیت که می تواند یک نعمت بزرگ برای هر انسان باشد، برای فردوسی پور به نقمت و بلای جانش بدل شده که برخی تحمل دیدن آن را ندارند؛ محبوبیتی که به رهزن او بدل شده و بهانه های بنی اسرائیلی به دست برخی داده تا او را حذف کنند. گرچه این حذف موجب هضم بیشتر او در افکار عمومی شد.

عملکرد تلویزیون دربرابر برخی از مجریان خد به ویژه عادل فردوسی پور نشان داد نه سویه ملی، نه سواد رسانه ای و نه اخلاق حرفه ای بر تلویزین حاکم است که حاصلش همین فروپاشی مشروعیت جعبه جادویی است که حالا به جعبه جهل و جعل بدل شده!.

 

 

مطالب مرتبط:

بازگشت پرسروصدای عادل فروسی پور و رکوردهایی که در اینستاگرام شکسته شد + ویدیو

سخنان تند علی فروغی بر علیه عادل فردوسی پور / مظلوم نمایی میکند + ویدیو

مجریان حاشیه ساز و بی سوادی رسانه ای / ادب مجری به از رسانه اوست!

 

 

 

مشاهده بیشتر

شاید از این نوشته‌ها هم خوشتان بیاید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا