اختتامیه نخستین جشنواره «خیمه شب بازی»

عصر سینما –این جشنواره که به صورت مستقل و با مدیریت ستاره اسکندری برگزار می شود با تقدیر از برگزیدگان و تجلیل از برخی از هنرمندان پیشکسوت این رشته و رونمایی از کتاب خانه موزه خیمه‌شب‌بازی در محل این خانه موزه ،به کار خود پایان داد.

ستاره اسکندری که اجرای مراسم اختتامیه را بر عهده داشت، به حاضران خوشامد گفت و متذکر شد: برای این دوره علاوه بر جوایز سه عنوان”یاد مانا”،”سپاسِ مانا” و “یار مانا”نیز اهدا می شود.
سیاوش ستاری، دبیر این جشنواره هم با ابراز خوشنودی از برگزاری این رویداد هنری، گزارشی درباره روند برپایی آن ارائه کرد و گفت:۱۶اثر از سراسر کشور متقاضی‌ شرکت در این جشنواره بودند و در نهایت ۸ کار به جشنواره راه پیدا کردند و متاسفانه تعدادی از خیمه شب‌بازان مطرح در این جشنواره شرکت نداشته‌اند.

او با اشاره به اینکه تنها ۳ اثر پژوهشی به این دوره از جشنواره رسیده، از ضعف پژوهش در این زمینه ابراز تاسف کرد و گفت:خانم پوپک عظیم پور علاوه بر انتخاب آثار ، مسئولیت بخش پژوهش را هم عهده دار بودند و امیدواریم در دوره‌های بعدی، این بخش با شور و شوق بیشتری برپا شود.

یاد مانا در این اختتامه به استاد ماشاءالله اسدی‌نژاد، هنرمند فقید خیمه‌شب‌بازی اختصاص یافت و فرزند او به نمایندگی از این هنرمند درگذشته، کلاه زرین مبارک را دریافت کرد.

نازیلا نوری شاد هم به عنوان یار مانا تجلیل شد کسی که از ابتدای تاسیس خانه موزه خیمه شب بازی همراه بوده است. نوریشاد با ابراز قدردانی گفت: اینجا حکم خانه دوم مرا دارد.

«سپاس مانا » نیز به دلیل سال‌ها کوشش در جهت رشد و ارتقای هنر خیمه‌شب‌بازی به استاد صفرعلی محمدزاده تعلق گرفت.

از مجید قادری و مهدی سبحانی نیز به عنوان دو تن از همراهان خانه موزه در ان مراسم قدردانی شد.

سپس از داوران جشنواره و هیات بازبینی سلما محسنی، اردشیر صالح‌پور و فهیمه میرزا حسینی ، پوپک عظیم پور و شهرزاد مبرهن قدردانی شد و ستاره اسکندری اعلام کرد که به نام این هنرمندان و همراهان مانا، نهالی توسط”روستا گل” کاشته شده است و ابراز امیدواری کرد که در سال‌های آتی باغستانی به نام هنر خیمه شب بازی ایجاد شود.

سپس اردشیرصالح‌پور به عنوان نماینده هیات داوران بیانیه‌ای را ارائه کرد وگفت: در شرایطی که کمتر به هنرهای ایرانی توجه می‌شود، برگزاری چنین جشنواره‌ای در زمینه خیمه‌شب‌بازی که از قدیمی‌ترین هنرهای بومی ماست جای خوشنودی دارد.

در ادامه، آرای هیات داوران به شرح زیر اعلام شد و به برگزیدگان این جشنواره لوح تقدیر، نشان ویژه مانا، کلاه زرین مبارک و جایزه نقدی اهدا شد.

از محمد حسن ابویی از مهریز یزد به دلیل تلاش در جهت حفظ و اشاعه هنر خیمه‌شب‌بازی تقدیر شد.
مجتبی دربندی برای نمایش «مبارک و خودروی دوگانه سوز» صفیرچی برگزیده
افسانه غریب‌نواز برای نمایش «بارگاه سلیم خان» برگزیده بخش لعبت‌باز
نسیم یاقوتی برای نمایش «یک نوکر و دو ارباب» برگزیدبخش خیمه‌دار
مریم تواسونی برای نمایش «روایت خیمه» برگزیده بهترین لعبت‌ساز
یوسف سجادیه‌ برای نمایش «بارگاه سلیم خان» پاخیمه‌ای برگزیده شد.

امیر منان برای نمایش «بارگاه سلیم خان» مزقونچی برگزیده در این بخش سیاوش ستاری برای نمایش «بارگاه سلیم خان» برگزیده روایت (نویسندگی) شد که جایزه خود را به صفرعلی محمدزاده، هنرمند پیشکسوت خیمه‌شب‌بازی تقدیم کرد.

در بخش پژوهش از سبا اصلیان تقدیر شد.

در پایان برنامه با حضور احمد محیط طباطبایی،ارشیر صالح‌پور و سیاوش ستاری، شناسنامه خانه موزه خیمه‌شب‌بازی که در قالب کتابی منتشر شده است، رونمایی شد. لوح تقدیر ایکوم به به خاطر تلاش در بحث آموزش به خانه موزه خیمه شب بازی اهدا شد.
نخستین جشنواره خیمه‌شب‌بازی با مدیریت ستاره اسکندری به مناسبت هفته میراث فرهنگی و روز موزه برپا شده است و فهیمه امن زاده دبیر اجرایی این دوره از جشنواره بود.

مشاهده بیشتر

شاید از این نوشته‌ها هم خوشتان بیاید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا